بررسی تطبیقی رویکردهای هنری نهمین و یازدهمین دوسالانه عکس ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده اعظم رحیمی رهبر
- استاد راهنما محمد خدادادی مترجم زاده
- سال انتشار 1393
چکیده
موزه هنرهای معاصر تهران از سال 1366 اقدام به برگزاری نمایشگاههای سالانه و دوسالانه عکس کرده و تا کنون 12 نمایشگاه برگزار شده است. با توجه به این که این نمایشگاه ها محلی برای عرضه ی عکس ها و مشخص شدن وضعیت بخشی از عکاسی معاصر کشور است، این پژوهش به صورت یک مطالعه ی تطبیقی نهمین و یازدهمین دوسالانه عکس ایران را به منظور شناسایی بخشی از ظرفیت ها و شرایط عکاسی در کشورمان از جنبه های مختلف بررسی و مقایسه کرده است. این دو دوره از جنبه های مختلفی که بر ماهیت نمایشگاه و عکس ها تأثیر داشته باهم مقایسه شده اند و مهم -ترین رویکردهای هنری درعکس های این دو دوره شناسایی و دلایل شکل گیری چنین عکس هایی بررسی شده است. از مهم ترین یافته هایی که این پژوهش در اثنای انجام خویش به آنها دست یافت می توان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکس ها در فراخوان این دو دوره ذکر شده است اما معنای واضح و درستی از رویکرد خلاق ارائه نشده است. 2. در نهمین دوسالانه اکثر عکس ها برای رسیدن به نگاه خلاق و کشف امکانات تازه ی عکاسی از تمهیدات گرافیکی استفاده کرده اند. 3. در یازدهمین دوسالانه تعداد عکسهای کمتری ویژگیِ توسل به تمهیدات گرافیکی را دارند و عکاسان با هدفِ داشتن رویکرد هنری و خلاق، غالباً عکسهایی با موضوع های جالب خلق کرده اند . مجموعه عکسهای یازدهمین دوسالانه در سطح پایینی قرار دارند و در بیشتر آنها از محتوا برای رسیدن به فرم بهره گرفته شده است و عکاسان از مجموعه عکس شناخت کافی ندارند.
منابع مشابه
چالش عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم (1383) و یازدهم (1387)
نمایشگاههای سالانه و دوسالانۀ عکاسی، یکی از آوردگاههای مهم عکاسی برای عرضۀ عکسها و تفکر عکاسانۀ معاصر در کشور است. در این پژوهش، رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، با مرور عکسها و نقد و نظرهای پیرامون آنها شناسایی شدهاند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. از یافتههای مهم این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکسها در فر...
متن کاملبررسی تطبیقی رویکردهای انتقادی به تحلیل گفتمان
چکیده «رویکردهای انتقادی به تحلیل گفتمان» یکی از روشهای کیفی در حوزه مباحث اجتماعی و فرهنگی است. بر مبنای این گرایش زبان انعکاسدهندۀ شفاف و آینهواری از واقعیت نیست، بلکه ابزاری است تنیده در روابط قدرت که موجب برساخت اجتماعی واقعیت میشود. خود این رویکرد از دو گرایش عمده تشکیل شده است که عبارتند از: الف) تحلیل گفتمان فوکویی؛ ب) تحلیل گفتمان انتقادی. برای شناخت بهتر این رویکرد، میبایست به ت...
متن کاملبررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس (عنوان در عکس های عکاسان هنری معاصر ایران)
در انتقال معنای عکس عنوان گذاری شده، عنوان می تواند چون عنصری مشخص کننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییر دهنده ی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از این رو نادیده گرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر هم چون حذف قسمتی از عکس است. این مطالعه، برای اولین بار در ایران و با هدف کلی بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس و با فرضیه ای میتنی بر برابر بودن نقش ای...
بررسی تطبیقی رویکردهای زمینه گرایی در معماری بناهای فرهنگی معاصر ایران وغرب ؛ طراحی موردی: مجموعه فرهنگی هنری شهر تهران
در این پایان نامه موضوع رویکردهای زمینه گرایی در برخورد با بناهای فرهنگی معاصر در دو گروه معماری ایرانی و غربی مورد بررسی تطبیقی قرار می گیرند و از بررسی آن ها پیشنهاداتی در چارچوب وجوه مختلف زمینه گرایی برای طراحی بناهای فرهنگی ارائه می گردد. در حال حاضر و با توجه به سردرگمی جامعه معماری در فقدان سبک و رویکرد خاص و مشخص شاهد بناهایی هستیم که بعضا نسبت به زمینه خود بی تفاوت هستند. بی تفاوتی به ...
اثرات نوسانات شبه دوسالانه بر بارش های زمستانه ایران
هدف اصلی از این مطالعه تشخیص نقش دورپیوند QBO بر بارشهای فصل زمستان در ایران است. بدین منظور، از دادههای بارش صد ایستگاه هواشناسی در دورة آماری ۱۹۸۸-2017 استفاده شد و با اعمال چند روش آماری و توصیفی نقش QBO بر بارشهای فصل زمستان بررسی شد. با انتقال خروجیها به محیط سامانة اطلاعات جغرافیایی (GIS)، پهنههای مختلف اثرپذیر از QBO مشخص شد. نتایج یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ارتباط معکوس و مع...
متن کاملنگارگری عثمانی با رویکرد به دستاوردهای هنری ایران (بررسی تطبیقی نگارگری عثمانی و نگارگری ایران نیمه نخست قرن دهم هجری)
دولت عثمانی در نیمه دوم قرن نهم هجری با هدف اعتبار بخشیدن به موقعیت سیاسی و فرهنگی خود، اولین کارگاه های هنر استانبول را با اقتباس از ایران که در زمینه فرهنگ و هنر آن روزگار پیشگام بود، تاسیس کرد. تحولات سیاسی و ناآرامی های مختلفی که در طی این سال ها در ایران رخ داد، شرایط را برای خروج بسیاری از گنجینه آثار و دست نوشتههای نفیس و همچنین مهاجرت گروهی از هنرمندان و اساتید فن ایران که در جهت یافتن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023